Acta Comissió del Centenari | 08.07.2017

nena-barraques_webACTA COMISSIÓ DEL CENTENARI
8 de juliol de 2017 a les 12 del migdia
Casal de Barri Prosperitat
Assistents: Gonzalo, Elia, Andrés, Joan, Kiko, Jordi Foix, Mercè Abeyà, Pedro.
S’excusen: Cristina, Carles i Isidre

1. Harry Walker:

  • Es valora com a molt positiu l’acte del 10 de juny, tan pel que fa a l’assistència com pels continguts. La complexitat de la vaga va estar ben representada a la taula i amb intervencions que, des de visions diferents, es complementàren perfectament. Tan al Casal, com a la plaça es visqueren moments emotius.
  • Andrés prepararà l’esborrany d’una instància per entrar a registre de l’Ajuntament, demanant l’inici del pasos per aconseguir la oficialització del nom.
    El nom propossat seria:” Plaça de les treballadores i treballadors de Harry Walker”. Acompanyat de la col·locació d’ una placa, com la de la plaça Angel Pestaña dedicada a recordar les barraques. En aquest cas, referida a la vaga.
  • El dia 14 de juliol, a les 10 del matí, hi ha una reunió amb el Districte: Eduard Ferrando, de Comunicació i Carlos Izquierdo, Conseller Tècnic. Tenen interés en reeditar el llibre ciclostil·lat i signat per “Un grupo de trabajadores de Harry Walker”. En principi es veu bé fer-ho com a facsímil, amb una introducció. Hi aniran Andrés, Joan i Gonzalo.
  • La comissió ha ajudat a David Himelfarb Schlensker, nou tècnic de turisme i cultura al Districte de Nou Barris que està preparant unes Rutes històrico culturals per Nou barris sobre la guerra civil i la dictadura. S’ha fet amb ell una reunió i una passejada, amb entrega de materials.

2. Betevé. Es proposa una reunió amb betevé, a Nou Barris, per parlar del seguiment de la Comissió del Centenari i dels actes que es programin.

  • Elia conectarà amb l’espai de betevé “Va passar aquí” per propossar temes: vaga Harry Walker, judici contra un veí del barri per assasinat (publicat a la Vanguardia al 3 de juliol de 1921 i recollit per Sergio Vila-Sanjuán a la novel•a “Una Heredera de Barcelona)…
  • S’ha parlat amb Complot films que van oferir el seu serveis per muntar un audiovisual, guionat i amb actors, sobre la història de la Prospe. El cost que estimen és de 15.000 € el barat i 40.000 € el car. De moment es desestima.

3. Demanar al Districte, Janet Sanz, aprofitant una conversa mantinguda amb ella, al Casal, per l’Andrés, el llistat del patrimoni reconegut de la Prosperitat i el seu nivell de protecció.

  • Comprobar si s’han resolt els problemes tècnics que no permeten consultar la Web de Patrimoni que té l’Ajuntament i que porta anys fora de servei. En cas de poder accedir-hi, veure’n les dades.
  • Estudiar la conveniència de millorar el grau de protecció i poder fer-hi noves incorporacions.
  • Constatar que en el “Llibre blanc de Patrimoni”, elaborat, de forma altruista, per per un grup de tècnics de l’entorn de Barcelona en Comú, hi apareix un llarg llistat, per districtes, de edificis, espais… a preservar i actuar, però el Districte de Nou Barris, no hi surt!
    Ha arribat de forma indirecta, la demanda de col.laboració d’aquest grup. S’ha parlat amb l’Arxiu Històric de Roquetes del tema, ja que ells tenen un llistat molt treballat del patrimoni de Nou Barris.

4. El blog del Centenari té ja un volum considerable i una actualització continuada. Molt bona feina d’en Carles.

No s’ha treballat prou bé el tema de les adhesions. Potser és millor retirar-ho
momentaneaqment i esperar per tornar-ho a penjar quan hi hagin les condicions perqué el llistat sigui llarg i creixent.

5. La Comissió ha entregat el fuet promés a l’article del diari La Prosperitat ” De les vinyes de l’antigor als horts d’avui” a Vicent Sogues Gil, nascut al carrer Joaquim Valls 95, a l’any 1928. En Vicent és el noi que surt a la foto enigma i té l’original. El lloc és la via Favència, a l’any 1943. Explica que l’objectiu de la foto era denunciar les empremptes que les torrentades havien deixat.

6. S’estan fent entrevistes de memòria oral, amb gravació inclosa. La transcripció no és fàcil i falta ofici. Cal demanar ajuda a qui té el tema més dominat. Surt el nom de Kike que ara està treballant a l’Ateneu de 9 Barris.

7. La Comissió del Centenari s’ofereix a la de la Festa Major per preparar una exposició. pel 2018, sobre els 40 anys de la Festa.

  • Ha arribat la informació que la tenda de joguines Tear, tanca. Seria convenient recollr la història de la botiga i el material que disposen: fotografies, publicitat…

8. Es presenta el treball del grup de bibliografia. La feina molt ben feta , consta de 36 pàgines, amb més de 200 refèrencia de material (llibres, revistes, audiovisuals, fanzines…) on la Prosperitat hi apareix de forma directa o en el context.
Hi figuren: títol, text explicatiu del contingut, lloc on es pot consultar…
Per la seva extensió caldria fer un extracte més manejable d’unes 20 “obres básiques” i després una edició, d’uns 100 exemplars, de la totalitat. Penjar-ho també al blog.
A partir d’aquest material es poden establir col.laboracions amb institucions com l’UNED.

9. Com a activitats per el quart trimestre, es decideix centra-la en la història de l’ensenyament al barri, tenin com a base el llibre de Roser Solà: ” L’ensenyament 1933-1990″.

  • Exposició: “L’ensenyament al barri: història, avui i demà”
    Els barracons aprofitats de l’exposició de 1929 a la Via Júlia, Escola Arnau de Vilanova, Agustina de Aragón, Col·legi Sant Lluís ( 1959), Col·legi Valldaura (1968/ 40 anys), Col·legi Tibidabo (1969 / 50 anys), Institut Sant Andreu (1976)…
  • Taula Rodona: Roser Solà, Ampas, marea groga…
    Dates a concretar, amb el Casal, novembre 2017?

10. Es veu com una activitat per a treballar: “La música a la Prosperitat, des de l’ideal de Clavé, fins el rock i el blues”. Plantejada pel 2018

11. Preparar també una exposició sobre el patrimoni arquitectònic de la Prosperitat, aprofitant material antic i incorporant-ne de nou. Taula rodona, amb Maria Eugenia Ibáñez? Plantejada pel 2018.

12. Aprofitant la reunió del dia 14 de juliol al districte és parlarà amb la responsable de subvencions per preguntar la idoneïtat amb les nostres necessitats:

  • Equip de so. Lleuger, per rutes i altres activitats al carrer
  • Gravadora, per memòria oral
  • Escanner
  • Donar a una empresa l’escanejat, especialment de revistes
  • Dos discs durs
  • Un armari

Es proposa com a dia per a la propera reunió: dissabte, 16 de setembre a les 12 del mogdia. Per confirmar.